הרבה יבואנים, בין אם חדשים או ותיקים, שואלים אותי איך עדיף לייבא את הסחורה שלהם - בים או באוויר?
לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית – השיקול תלוי באופי הסחורה המיובאת ובדחיפות המשלוח, חלק מהיבואנים יתנו עדיפות לזמני אספקה מהירים, בעוד אחרים יעדיפו לחסוך בעלויות. במאמר הבא נסקור את ההבדלים בין סוגי המשלוחים וביחד נחדד - באיזה שיטת משלוח עדיף לנו לבחור?
הובלה אווירית – מהירה ואמינה:
בהובלה אווירית קיים יתרון גדול של זמן, בדרך זו המשלוח שלך יכול להגיע בזמן הקצר ביותר – מטיסה ישירה תוך יום, ועד מספר ימים בטיסות מטען.
למשלוחים אוויריים יתרון נוסף והוא מעקב צמוד – בכל רגע נתון תוכל לדעת היכן הסחורה שלך נמצאת ומתי היא מגיעה לישראל. מעקב המשלוחים מתחיל מרגע יציאת הסחורה ממחסני הספק בחו"ל, דרך המסלול שהמשלוח עובר באוויר ועד הגעתו לשדה התעופה.
בהשוואה להובילה הימית, הובלה אווירית נחשבת לבטוחה ואמינה יותר. ההובלות האוויריות מקיימות יציבות פיזית ותנאי אקלים קבועים ונוחים, יחד עם פריקה יעילה ומהירה, והן מתאימות במיוחד לסחורות רגישות.
סחורות עונתיות, כגון תעשיית הטקסטיל והאופנה, מתאימות במיוחד להובלות אוויריות.
טיפ:
סחורות דחופות נעדיף להביא באוויר משלוחים עד 100 קילו לרוב יהיו משתלמים באוויר
אם כך – מהם החסרונות בהובלה אווירית?
לצד היתרונות המובהקים, למשלוחים אוויריים חסרונות שיש לקחת בחשבון. הראשון שבהם הוא רגישות המחיר - עלויות הטסה במשלוחים אוויריים יהיו יקרות משמעותית מהובלה ימית. עם זאת, גם כאן ניתן לסייג לטובת שיטת יבוא זו – כאשר מדובר במשקלים ייבוא קטנים (עד 100 ק"ג), מומלץ בכל זאת לייבא באוויר, וזאת בשל עלויות המינימום הכרוכות בהובלה ימית, עליהן יפורט בהמשך. בנוסף, המשלוחים האוויריים נתונים פחות לתנודות מחירים חדות.
נתון חשוב נוסף אליו יש לשים לב הוא סוג הסחורה המיובאת – שכן לא כל סחורה יכולה להגיע לארץ בייבוא אווירי. לפי ארגון IATA, הרגולציה של הטסת חומרים מסוכנים (DG) מגבילה מגוון סוגי מטענים באוויר בהתאם לקוד ה-UN של המוצרים.
טרם ייבוא הסחורה לארץ, יש לוודא את סיווג הסחורה והאם היא מוגדרת כמסוכנת או ייחודית. לעדכונים הרגולציה העדכניים ביותר של IATA – לחץ/י כאן
הובלה ימית – גמישות בכמות ומחירים משתלמים בהתאם:
הובלה ימית מתחלקת ל-2 סוגים: מכולה מלאה (FCL – Full Container Load) ומכולה חלקית (LCL – Less Than Container Load). במשלוח FCL כלל המכולה מיועדת ליבואן אחד, בעוד משלוחי LCL הם משלוחי מטען חלקי שנשלחים כמטען מלא בתהליך איחוד מטענים (קונסולידציה) ע"י המשלח.
בהובלת משלוחים דרך הים יש לנו יכולת לשנע מטען גדול ומגוון יותר, שכן בים אין הגבלת משקל כמו באוויר. ככל שמשקל וכמות הסחורה גבוהים יותר, כך נעדיף לשלח את הסחורה בים. יתרון משמעותי נוסף הוא, כפי שצוין קודם, היכולת לייבא בדרך זו משלוחים של חומרים מסוכנים וסחורה מיוחדת – ביניהם גז, סוללות ליתיום, חומרים כימיים, מנועים עם שמן ועוד.
הכמות המיובאת משפיעה בצורה אוטומטית גם על יתרון המחיר – מחירי הים נגישים משמעותית ממחירי ההובלה הימית והפער גדל ככל שהסחורה יותר גדולה וכבדה. אם כן, ככל שתיובא יותר סחורה במשלוח אחד, כך תשתלם יותר ההובלה הימית של אותו המשלוח. אולם, יש לתת את הדעת על העובדה כי מחירי ההובלה הימית נתונים לתנודות משתנות ותכופות יותר. יחד עם זאת, להובלה הימית עלויות מינימום, ביניהן – מיסי נמל (THC), דלק ירוק (green fuel), דמי ריקון, היטל ביטחון, צפיפות ועוד.
לצד היתרונות – כמה חסרונות בהובלה הימית:
גורם חשוב בסוגי משלוחים רבת הוא גורם הזמן – שלא כמו באוויר, הובלה ימית ארוכה ויכולה להיארך ממספר ימים ועד שבועות עד שהיא מגיעה ליעדה. לעיתים במסלול ההפלגה ישנה עצירת ביניים בנמל שמאריך גם הוא את זמן ההפלגה.
מסיבה זו, חשוב לוודא מראש את זמן ההפלגה ומסלול האוניה (TT – Transit Time). הבדיקה מעלה חיסרון בולט אחר, והוא שבהובלה ימית צפי ההגעה משוער, והאוניה רגישה יותר לשינוים כגון כוח עליון ומזג אוויר, או המתנה מחוץ לנמל לסידור עבודה.
לסיכום:
משלוח ימי לרוב יהיה יותר משתלם כלכלית מאשר הובלה אווירית, במיוחד כאשר מדובר במשלוחים גדולים.
בים אין הגבלת משקל – ניתן לייבא גם משקלים כבדים מאוד.
משלוחים קטנים עד 100 קילו או דחופים לרוב נעדיף באוויר.
משלוח אווירי יהיה יותר מהיר ויאפשר מעקב צמוד.
לאחר שעשינו מעט סדר, כל יבואן צריך לשכלל את הנתונים, לשקול את דחיפות הסחורה המיובאת, את הערך שלה ועד כמה משפיעה הובלה יקרה על התמחור הסופי.
בכל מקרה או התלבטות, אני מזמין אתכם להתייעץ איתנו. הצוות המקצועי שלנו זמין עבורכם ויוכל לבצע ביחד איתכם שיקול חכם ונכון עבורכם ועבור הסחורה שלכם.
הכותב: אלדד כהן, יועץ פיננסי ומומחה לשילוח בינלאומי, מנחה ומוביל יבואנים לשיפור הרווח, לתכנון ולתמחר מוצרים תוך שימוש בכלים פיננסים. מנכ"ל ובעלים של מסטר קרגו - שילוח בינלאומי ועמילות מכס.
Comments