top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאלדד כהן

7 טיפים שכל יבואן חייב להכיר - לשליטה בתהליך הייבוא, הוזלת עלויות ולייעול תהליך הייבוא

תכנון נכון של משלוחי הייבוא יכול להיות הצעד המבדיל בין עסק מצליח, רווחי ומשגשג לבין עסק הנתון בחוסר יציבות תפעולית ובסופו של דבר בדעיכה פיננסית. ייבוא ושיווק בינ"ל יכול להיות תהליך מורכב, המחייב היכרות עם מגוון מושגים שאינם בהכרח בתחום העיסוק היום-יומי שלכם. בין אם הוצאתם עשרות ואף מאות משלוחים בין אם אתם לפני המשלוח הראשון שלכם, ישנם חוקים, תהליכים ועקרונות שחייבים להכיר על מנת לייעל ולמקסם את הרווחיות מכל משלוח.



ייבוא מוצלח יכול להיות דרך מעולה להגדלת העסק שלכם והפיכתו לפשוט, רווחי, מניב ובטוח ובוודאי גם מהנה. לעומת זאת, תהליך ייבוא לקוי שלא מתחשב בכלל האפשרויות העומדות לנגד העסק, יכול להיות מאתגר, יקר ולעיתים מבלבל מאוד ובמקרים רבים יכול לגרום לעיכובים ולעלויות לא מתוכננות עד כדי חוסר כדאיות כלכלי. מתוך עשרות שנות ניסיון ועם אלפי לקוחות ומשלוחים תחת אחריותנו, ריכזנו עבורכם מספר טיפים וכלים לפתרון בעיות מוכרות בייבוא שלא בטוח שלקחתם בחשבון, שיכולו להקל, לייעל ולהוזיל את תהליך הייבוא שלכם.


1. הכירו את המוצר והשוק

בכל שלב של העסק, בין אם מדובר במוצר חדש ובין אם במוצר וותיק ואף מצליח, עליכם להכיר את השוק ואת הלקוחות שלכם לעומק, עוד לפני שייבאתם משלוח אחד. היכולת שלכם להישאר וורסטיליים ודינאמיים, לעקוב אחר שינויים בשוק המקומי, לחפש אחר חידושים בתחום ואף להרחיב או לשנות את מעגל השירותים והמוצרים שאתם מעניקים כערך מוסף ללקוחות, תבטיח לכם פעילות שוטפת, חלקה ומשגשגת. לאחר שווידאתם את המהלכים העסקיים המהותיים הללו, יש לבצע היכרות עם עולם השילוח, או למנות את האדם הנכון בחברתכם, שידאג תמיד לוודא את חוקיות הייבוא המשתנה, את דרישות המכס וגובה המיסים שיש לשלם. תעריף המכס מתעדכן תכופות ואתם לא רוצים להיות מופתעים כשהסחורה בארץ ממתינה לשחרור. תכנון נכון יכול לחסוך לכם הרבה זמן וכסף. 2. הכירו את הספק שלכם

עסק פעיל ויצרני צריך להישאר עם היד על הדופק גם בכל הנוגע לספקים מולם הוא עובד. כשם שצרכי השוק משתנים ומתעדכנים, כך גם דרכי הפעולה ומחירי הספקים. במקרים רבים, בחירת ספק ובחינת ספקים חדשים תהיה אבן דרך חשובה לשיתופי פעולה עתידיים וכמובן לניתוב משאבי הזמן והכסף של העסק בצורה יעילה יותר. מומלץ לבצע בדיקות רבעוניות ואף חיפושים יזומים בגוגל ודרך קשרים עסקיים ולחפש מידע אודות הספק – האם הוא גם היצרן או שהוא מפיץ? מה הם תחומי העיסוק שלו ושל החברה איתה הוא עובד? מה כושר הייצור שלו? מה מייחד אותו מספקים אחרים בתחום? מי הם הלקוחות הנוספים שלו? ככול שתכירו את הספק יותר טוב ותבחרו את הספק המתאים לעבוד מולו, כך יהיה לכם יותר קל בתהליך המשא ומתן ובקבלת תנאי תשלום נוחים. כמו כן, ספק איכותי יעזור לכם לקדם מכירות ויעניק מענה מהיר ושירות לאחר מכירה.



3. מחירים | לדאוג לכסף שלכם

ההוצאה העיקרית בייבוא מוצרים הינה ההובלה הבינ"ל ועל כן רצוי לתכנן מראש את סוג ההובלה בהתאם למשלוח – האם נשתמש בשילוח אווירי (שילוח מהיר ואמין), או שמא נשתמש בהובלה ימית, בעלת זמני אספקה ארוכים יותר אך בעלת עלויות זולות משמעותית מהשילוח האווירי? אופי המוצרים ודחיפות המשלוח משפיעים על בחירת אמצעי ההובלה ועל העלויות. כמו כן, מעבר לשיטת המשלוח קיימות הוצאות נוספות בשילוח סחורות, לרבות עלויות מיסים (מכס, מס קנייה ומע"מ), מיסי נמל, אחסנה, עלויות מימון, רישיונות, תקנים, הובלה יבשתית ועוד. בהרבה מקרים יבואנים מחשבים עלויות רק על חלק מהוצאות השילוח. בשביל לקבל תמונה נכונה חשוב לקחת בחשבון את כלל ההוצאות ולהתעדכן באופן שוטף על עדכוני חקיקה ומיסים. למסטר קרגו מחלקת ייעוץ וליווי מקצועית המלווה את הלקוח משלב התכנון ועד הגעת המשלוח למחסן. תוכנית הליווי האישית שלנו, בסיוע מייעץ לוגיסטי ורו"ח מוסמכים, מאפשרת התמודדות מול מצבים ופרויקטים ייחודיים, עבודה מול רשויות ותכנון מקדים, התורמים לחיסכון בזמן ובהוצאות השילוח.




4. תנאי מכר

ידוע שתחום השילוח מוסדר באמצעות "שפה" בינלאומית הנקראת תנאי מכר או באנגלית INCOTERMS . תנאי המכר כוללים מספר מושגים בין המוכר לקונה או בין היצרן ליבואן בכל הנוגע לחלוקת האחריות והתפקידים בתפעול המשלוח, להם תפקיד עיקרי ומשפיע על התהליך, על הרווחיות והמהירות של הובלת המטען. כחלק מתהליך המשא ומתן לגבי אופן שילוח הסחורה, על היבואן והיצרן להסכים על תנאי מכר למשלוח.

לתנאי המכר חשיבות ומשמעות רבה, שכן הם מהווים הסכמה בין הצדדים לגבי:

  • מי אחראי על הטיפול והתשלום על תהליך מכס (במדינת הייצוא והייבוא)

  • מי נדרש להפעיל ביטוח ובאיזה נק' האחריות עוברת מהספק ליבואן

  • מי דואג להובלה יבשתית (במדינת הייצוא והייבוא)

  • אחריות להובלת המטען בהובלה העיקרית (אוויר/ ים)

  • מי מהצדדים דואג לתשלום מיסים (במדינת הייצוא והייבוא)

הכרת תנאי המכר השונים מהותית לתהליך שילוח יעיל. אל תחששו לפנות לעמיל מכס שלכם - סוכן מכס טוב מכיר את תנאי השוק בכל מדינה, מעודכן באופן שוטף בשינויים ויעזור לכם לבחור את התנאי מכר שהכי מתאים לכם. למידע מפורט והשוואה בין תנאי מכר השונים ניתן ללחוץ כאן


5. היזהרו ממשלוחי CIF (על חשבון הספק)

לא מעט פעמים אנחנו נתקלים במקרה הבא – היבואן מסכים על משלוח CIF מול הספק, המציע שליחות לישראל על חשבונו או מגלם זאת במחיר המוצר המיובא ואף לעיתים מציע מחיר שילוח זול באופן חשוד עבור השירות שלו. העסקה מתגלה עבור לא מעט יבואנים, וותיקים כחדשים, כלא משתלמת. אותם יבואנים מתקשרים אלינו בבוא הסחורה לארץ, לשחרר את המשלוח בצירוף דרישה מחברת הספנות לתשלום "הוצאות בארץ", או בשמה המקצועי – "פקודת מסירה", המגיעה לעיתים לגובה מאות ואף אלפי דולרים! בנוסף לחוסר היכולת להתמקח או לשלוט על ההוצאות בארץ, אין ליבואן יכולת לעקוב אחרי המשלוח, לוודא את תקינות הניירת מראש או אפשרות להתערב או לטפל בבעיות שונות שלעיתים צצות במהלך המסע של המטען. אם בכל זאת בחרתם בשילוח של הספק, מומלץ מאוד לדאוג לביטוח מלא של הסחורה לאורך כל תהליך הייבוא גם אם הספק אומר שדאג לכך - העלות יחסית זניחה ויכולה לספק מענה ופתרון ליבואן בכל מקרה ביטוחי בדרך.


6. תיעוד!

אולי הטיפ שהכי פחות משתמשים בו והוא חשוב מאוד. קחו את הדוגמא הבאה: יוסי א., מנהל רכש ותיק שעובד שנים רבות עם אותו ספק ועמיל מכס, לא הצליח להבין למה הרווחיות שלו ממשיכה להישחק. יוסי פנה לייעוץ של מסטר קרגו וללא כל ניירת מקצועית, ישבנו יחד לשחזר את כל היסטוריית המשלוחים שלו. לאחר ניתוח הפעילות של יוסי ובעזרת כמה שינויים נקודתיים, הצליח יוסי להכפיל את הרווחיות של המשלוחים שלו. אנו שומרים את כל הניירת הקשורה לתחום השילוח של לקוחותינו. אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות הוא שמירת הניירת המקצועית, שהיא בגדר חובה. סדר וארגון הניירת יכולים לסייע לכם במקרה של בעיה מול המכס, אך גם מאפשר לכם לבצע חישוב מקדם ייבוא, לתעד עלויות ורווחיות ולשמש ככלי מידע וניתוח נתונים ושינויים בכל תהליך היסטוריית הייבוא.


7. בחירת משלח ועמיל מכס או בשמו המקצועי - סוכן מכס

תחום השילוח הבינלאומי טומן בחובו לא מעט התאמות וטיפים שניתן ליישם, אבל אולי החשוב שבהם הוא לגייס לצידכם עמיל מכס שיתאים לכם ולשיטת העבודה שלכם. משלח בינלאומי עם מחלקת עמילות מכס פנים ארגונית מכיר את כל הטיפים והטריקים, יעזור לכם להימנע מטעויות נפוצות ויפעל עבורכם במציאת הפתרונות היצירתיים והטובים ביותר לכל סוגייה בתהליך הייבוא והשחרור. סוכן מכס מנוסה מתעדכן על בסיס יום יומי בכל עדכוני החקיקה, יש לו קשרים ומוניטין ומטרתו לחסוך לכם, היבואנים, התעסקות רבה ובירוקרטיה מורכבת מול רשויות המכס. בחרו בעמיל מכס המאפשר לכם לשמור על מאזן חיובי וראש שקט, שיאפשר ניתוח תחזיות כספיות, ניהול עלויות ומגוון אפשרויות מימון בתנאים עדיפים לפעילות חלקה של שחרור משלוחים, טיפול מלא ושקט נפשי ליבואן.





לסיכום

אומרים כי סופו של מעשה במחשבה תחילה - כיבואן חשוב מאוד לתכנן, להכיר ולעבוד באופן המקצועי ביותר כדי לייצר הצלחה, שיפור ברווחיות וייעול תהליכים. יישום הידע המקצועי יעזור לכל יבואן להתקדם, לייעל, לשפר, להקל וכמובן להוזיל עלויות שילוח. אל תפחדו להתנסות ואף לעשות טעויות - לפעמים זאת הדרך היחידה להצלחה ולרווחיות בטווח הרחוק, הן חלק מהתהליך וניתן ללמוד מהן ומניסיונם של אחרים. אנחנו כאן בשבילכם בדיוק בשביל לענות על השאלות הללו - זמינים בשבילכם, כל שעות היום והלילה בכל ימות השבוע - 24/7. יחד, נחשב תכנית עבודה מותאמת ונעניק לכם את מיטב משאבינו, תוך טיפול אישי, מקצועי ומוקפד, מענה לכל סוגיה ושרות ללא פשרות, תוך שמירה על יושרה ואתיקה ועל האינטרס האישי שלכם. עבורנו, אתם לא עוד לקוח. עבורנו - אתם השותפים שלנו.


הכותב: אלדד כהן, יועץ פיננסי ומומחה לשילוח בינלאומי, מנחה ומוביל יבואנים לשיפור הרווח, לתכנון ולתמחר מוצרים תוך שימוש בכלים פיננסים. מנכ"ל ובעלים של מסטר קרגו - שילוח בינלאומי ועמילות מכס


bottom of page